Prosessi vai järjestelmä?

Kävin asiakkaalla kylässä. Siellä oli kerrassaan erinomainen yhteenveto toiminnan kehittämisestä. Toimintojen ja toimintatapojen kehittäminen oli jaettu kolmeen eri osa-alueeseen:

  1. Tietojärjestelmien kehittäminen
  2. Prosessien kehittäminen
  3. Ihmisten kehittäminen

Näinhän se on, että noista kolmesta löytyy toiminnan kehittämisen kulmakivet. Erityisesti ilahdutti kohta 3. Liian monta kertaa olen nähnyt hyviä, mutta alikäytettyjä tietojärjestelmiä, speksattuja toimiva prosesseja, mutta tilanteen jossa ihmiset eivät silti toimi niiden mukaan. Siitä voi sitten olla montaa mieltä viittaako ihmistet kehittäminen kulttuuriin vai yksilötaitoihin.

Kaksi ekaa kohtaa jäi kuitenkin vielä palaverin jälkeen mietityttämään. Mitä tapahtuu jos tietojärjestelmiä kehitetään ilman, että kosketaan prosesseihin? Tai voiko prosesseja ruuvata fiksummaksi, jos ei kosketa tietojärjestelmiin? Varmaan kumminkin voi tehdä, mutta parhaan vaikutuksen saa aikaiseksi, jos näitä käsitellään yhdessä.

Tietojärjestelmien rakentajan näkökulmasta tilanne on varsin hankala, jos meillä on hyvin speksattu prosessi, joka yritetään väkisin mallintaa tietojärjestelmäksi. Tämä johtaa niihin niin kutsuttuihin ”räätälöinteihin”, jolla mistä tahansa ERP-järjestelmästä saadaan aikaiseksi miljoonabudjetti ja kaaos, jota ei koskaan pysty enää päivittämään. Tehokkuutta siitä on ainakin turhan hakea.

Liiketoiminnan kehittäjän näkökulmasta taas tilanne, jossa tietojärjestelmän tekijä ei ole tippaakaan kiinnostunut olemassa olevista toimintaprosesseista on yhtä lailla painajainen. Oletko koskaan kuullut tai jopa itse tokaissut ”vältetään räätälöintejä, sovitetaan omat toimintatapamme tietojärjestelmään”? Voiko olla tehokkaampaa tapaa sanoa, että nykyisellä tekemisen mallillamme (tai tekemisellämme) ei ole mitään arvoa.

Ehdotan, että yhdistetään nämä kaksi – tietojärjestelmää ei pitäisi kehittää ilman toimintatapojen kehittämistä. Ja näin digitalisaation aikakautena jos toimintatavat muuttuvat, yleensä tietojärjestelmänkin pitäisi sopeutua uuteen tilanteeseen. Ei se helppoa ole – pitäisi olla yhtä aikaa sekä bisneksen että tietotekniikan osaaja.

Luulenpa itse asiassa, että myös ihmiset pitäisi ottaa siihen kehitystyöhön mukaan.

Keskitytäänpä asioihin, ei niiden lokerointiin.